89. آیا این
مطلب که گفته میشود تربت کربلا، موجب شفای دردهاست، معتبر و مستند است؟
بله صحیح است
و در روایات وارد شده است که آن تربت، شفای هر دردی است.[1]
90. تربتي كه بهعنوان
استشفاء معرّفي شده، خاك كربلا است يا خاك حرم حسيني؟
خاك كربلا،
تربت است؛ لكن معلوم است كه هرچه نزديكتر به حرم مطهّر حسيني(ع) باشد، بهتر است.
91. استفاده از تربت
امام حسين(ع) براي غير استشفاء مانند قراردادن در خانه، ماشين، كفن و سجّاده، بهعنوان
تبرّك، چه حكمي دارد؟
خيلي خوب است
و به تجربه اثبات گرديده كه تأثيرات فراواني دارد.
92. آیا خاصیّت تربت
کربلا، فقط استشفاء است یا خواصّ دیگری هم دارد؟
در روایات،
علاوه بر شفا، خواصّ دیگری هم برای تربت کربلا ذکر شده است؛ از جمله: محافظت از
شرّ ظالم، برکت، برداشتن کام کودک تاره متولّد شده برای حفظ و تبرّک او، قرار دادن
در کفن میّت برای کمک به او و همراه داشتن برای کسب ثواب.
93. آيا خاك ساير
اماكن متبرّكه و ساير مشاهد مشرّفه مانند نجف اشرف، مشهد الرّضا و بقيع، داراي
تقدّس ميباشد؟ آيا جهت استشفاء ميتوان آنها را خورد؟
اين تقدّسِ
خاص، مختص به تربت حسيني(ع) است.
94. گفته ميشود
تربت كربلا در ظهر عاشورا خونآلود ميشود، آيا اين مطلب صحيح است؟ اگر صحيح است،
آیا اين خون پاك میباشد؟
اينگونه امور
بعيد نيست و جاي استبعاد هم ندارد، لكن مشاهده و بلكه شهود اين امور مختص به
اولياء الهي است و آنان همانگونه كه تسبيح موجودات را ميشنوند، آن خون مطهّر را
هم ميبينند و شهود ميكنند؛ و آن خون در صورت مشاهده، از نظر فقهي پاك است.
. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 599: «قَالَ
الصَّادِقُ(ع): فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ
هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ ـ امام صادق(ع) فرمودند: در خاك قبر امام حسين(ع)
شفاى هر درد است و آن دواى بزرگتر است.»
. راوي از امام صادق(ع) سؤال کرد: براي محافظت از شرّ ظالم چه کنم؟
حضرت فرمودند: «إِذَا خِفْتَ سُلْطَاناً أَوْ غَيْرَ ذَلِكَ فَلَا تَخْرُجْ مِنْ
مَنْزِلِكَ إِلَّا وَ مَعَكَ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) ـ هرگاه از سلطانى
خوف داشتى يا خوفى ديگر در تو پيدا شد، از منزلت بيرون ميا مگر آنكه با تو مقداري
از تربت قبر امام حسين(ع) باشد.» [کامل الزّيارات، ص 283]. شخصی به امام رضا(ع) عرض
کرد من روز عید فطر را با خرما و تربت افطار کردم، حضرت فرمودند: «جَمَعْتَ السُّنَّةَ وَ الْبَرَكَة ـ با این کار، بین
سنّت و برکت را جمع کردهای.» [ تحف العقول، ص 448]؛ همچنين دربارۀ کودک تازه
متولّد شده، فرمودهاند کام فرزندان خود را با تربت امام حسين(ع) برداريد: «حَنِّكُوا أَوْلَادَكُمْ بِتُرْبَةِ
الْحُسَيْنِ(ع) فَإِنَّهُ أَمَانٌ» [کامل الزّيارات، ص 278] و نيز از جمله آداب دفن
ميّت، آن است که براي نجات از سختيهاي قبر، مقداري از تربت حسيني(ع) را در کفن او
قرار دهند: «وَ
يُجْعَلُ مَعَهُ شَيْءٌ مِنْ تُرْبَةِ الْحُسَيْنِ(ع) فَقَدْ رُوِيَ أَنَّهُ
أَمَان.»[بحار الأنوار، ج 79، ص 51]. علاوه بر اینها، در روايت آمده است که اگر کسي تسبيحي از تربت
امام حسين(ع) را همراه داشته باشد، بدون آنکه تسبيح بگويد، براي او ثواب تسبيح
نوشته ميشود: «وَ مَنْ كَانَ مَعَهُ سُبْحَةٌ مِنْ طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع)
كُتِبَ مُسَبِّحاً وَ إِنْ لَمْ يُسَبِّحْ بِهَا.» [من لايحضره الفقيه، ج 1،
ص 268] لازم E F به ذکر است که در روایات آمده است که سجده بر
تربت قبر امام حسین(ع)، از نگاه عرفانی و سیر و سلوک نیز حائز اهمیّت است و باعث
نابودی حجابهای هفتگانه، میشود: «السُّجُودُ عَلَی تُرْبَةِ أَبِي عَبْدِ
اللَّهِ(ع) يَخْرِقُ الْحُجُبَ السَّبْع.» [مصباح المتهجّد، ج 2، ص 734]